Stan jamy ustnej a zdrowie całego organizmu

Wielu osobom zwykle nie jest po drodze do gabinetu stomatologicznego. Powodów tego jest co najmniej kilka, z negatywnymi doświadczeniami z dzieciństwa na czele. Jednak warto mieć na uwadze, że współczesne oblicze stomatologii jest naprawdę przyjazne pacjentowi i nastawione na maksymalne niwelowanie bólu. W tym artykule chcemy przypomnieć i podkreślić, jak istotne znaczenie ma profilaktyka w stomatologii.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że odwlekanie wizyty u dentysty może mieć przykre konsekwencje zdrowotne – zdrowie jamy ustnej to znacznie więcej niż ładny uśmiech i brak przykrego zapachu z ust. Przykładowo, schorzenia dziąseł zwiększają ryzyko cukrzycy, chorób serca, raka trzustki i zapalenia płuc, dlatego dbałość o stan jamy ustnej przekłada się nie tylko na utrzymanie jej podstawowych funkcji, ale również na zdrowie całego organizmu.

Skutki próchnicy i parodontozy

Wiesz, że nieleczona i zaawansowana próchnica czy paradontoza może prowadzić do powikłań? Przenikanie do krwiobiegu bakterii, związanych z chorobami zębów oraz przyzębia, może u niektórych osób doprowadzić do rozwoju lub zaostrzenia przebiegu chorób reumatycznych, alergii, jak również niebezpiecznych stanów zapalnych w różnych narządach. Co więcej, namnażające się w jamie ustnej bakterie, przenikając do układu krwionośnego, wywołują zwiększoną agregację płytek krwi, a to może doprowadzić do powstawania skrzepów, ze wszystkimi tego negatywnymi skutkami.

Próchnica a ciąża

Podczas ciąży dochodzi do wielu zmian fizjologicznych i hormonalnych, to czas szczególnie obciążający dla zdrowia zębów. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że kobieta ciężarna dostarcza organizmowi znacznie więcej pożywienia, ciążowe zachcianki to najczęściej słodycze i słodzone napoje, a jak powszechnie wiadomo, cukry to pożywka dla próchnicy. Po drugie, wiele ciężarnych kobiet boryka się z refluksem żołądka albo uporczywymi wymiotami, a niejednokrotnie z jednym i drugim. Te dolegliwości również przyczyniają się do rozwoju procesu próchnicowego.

Rada: Nie zaleca się szczotkowania zębów od razu po zwróceniu treści pokarmowej. Odczekaj ok. 30-40 minut – w tym czasie pH jamy ustnej powinno wrócić do normy. Wcześniej najlepiej tylko przepłukać buzię ciepłą wodą.

Próchnica jest chorobą bakteryjną, za rozwój której odpowiadają paciorkowce. Infekcja bakteryjna może przenieść się do oddalonych narządów, powodując ich stany zapalne. Przykładem są właśnie narządy rodne. Drobnoustroje mogą prowadzić do tworzenia się w ich obrębie zapalnych nadżerek, które z czasem mogą się przekształcać w zrosty, a te z kolei mogą utrudniać zajście w ciążę. Utrzymujący się stan zapalny w obrębie jamy ustnej może zwiększyć ryzyko wystąpienia porodu przedwczesnego. Natomiast zakażenie drobnoustrojami w obrębie pochwy może skutkować zakażeniem dziecka podczas porodu naturalnego.

Nowotwór w jamie ustnej

Warto zdawać sobie sprawę, że poza najczęściej występującymi chorobami jamy ustnej, jakimi są próchnica i paradontoza, może w niej rozwinąć się wiele innych schorzeń, do których należą także nowotwory. Choroba nowotworowa może zaatakować wargę, dziąsło, język, gardło, błonę śluzową policzków, czy też sklepienie lub dno jamy ustnej. Przed najczarniejszym scenariuszem przebiegu choroby mogą uchronić pacjenta regularne wizyty u lekarza dentysty, który w porę zauważy niepokojące zmiany i skieruje do specjalisty onkologa.

🔷 Zespół Poradni Stomatologicznej w Specjalistycznym Centrum Medycznym Konior Clinic rekomenduje nie tylko codzienną dbałość o higienę jamy ustnej, czyli głównie szczotkowanie zębów pastą z fluorem przez co najmniej dwie minuty, dwa razy dziennie, ale również nitkowanie oraz systematyczne konsultacje stomatologiczne. Możesz skorzystać z nich w ramach wizyt komercyjnych lub dwa razy w roku nieodpłatnie (na NFZ). Dbając o zdrowie zębów, dbasz o zdrowie całego organizmu!