Prawa pacjenta

PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

Pacjent ma prawo wyboru lekarza specjalisty spośród świadczeniodawców posiadających umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Nie obowiązuje rejonizacja, wybór placówki medycznej realizującej świadczenia w ramach kontraktu z Funduszem jest dowolny.
Świadczenia w poradniach zakontraktowanych przez NFZ w ramach umowy Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS) udzielane są na podstawie skierowania od lekarza POZ lub innego lekarza udzielającego świadczeń w ramach umowy z NFZ. Pacjent ubiegający się o udzielenie świadczenia ma obowiązek przedstawić dowód ubezpieczenia zdrowotnego (Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego lub każdy inny dokument, potwierdzający prawo do świadczeń opieki zdrowotnej). Brak dowodu ubezpieczenia zdrowotnego nie może być jednak podstawą do odmowy udzielenia świadczenia w stanie nagłym.

🟦 STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Standardy obejmują:

 

Procedura Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich w wersji obrazkowej dla dzieci

Ankiety badania doświadczeń i opinii pacjenta

Jeśli chcesz wyrazić opinię na temat udzielanych świadczeń i swoich doświadczeń z nimi związanych, możesz pobrać anonimową ankietę, a następnie wydrukować i wypełnieć. Uzupełniony dokument możesz dostarczyć przy najbliższej wizycie lekarskiej do Specjalistycznego Centrum Medycznego Konior Clinic lub przesłać skan na adres e-mail: a.michalczyk@koniorclinic.pl. Twoja opinia ma dla nas znaczenie, podziel się nią!

 

  1. Ankieta badania doświadczeń i opinii pacjenta dla AOS​_wizyta w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej
  2. Ankieta badania doświadczeń i opinii pacjenta dla POZ​_teleporada POZ
  3. Ankieta badania doświadczeń i opinii pacjenta dla POZ​_wizyta domowa POZ
  4. Ankieta badania doświadczeń i opinii pacjenta dla POZ​_wizyta stacjonarna (pediatryczna)
  5. Ankieta badania doświadczeń i opinii pacjenta dla POZ​_wizyta stacjonarna (osoby dorosłe)

PORADY UDZIELANE PRZEZ TELEFON

Godziny udzielania porad telefonicznych:

Na porady telefoniczne przeznaczono ostatnie pół godziny pracy każdego lekarza zgodnie z harmonogramem pracy.

Porady telefoniczne położnych i pielęgniarek są udzielane na bieżąco.

Nr telefonów: 33 815 79 00 lub 33 815 79 02

ŚWIADCZENIA UDZIELANE ZE SKIEROWANIEM

Świadczenia w poradniach zakontraktowanych przez NFZ w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) udzielane są na podstawie skierowania od lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) lub innego lekarza udzielającego świadczeń w ramach umowy z NFZ. Skierowaniem do lekarza specjalisty nie jest karta informacyjna z leczenia szpitalnego, izby przyjęć czy szpitalnego oddziału ratunkowego.

ŚWIADCZENIA UDZIELANE BEZ SKIEROWANIA

Skierowanie nie jest wymagane do poradni: ginekologiczno-położniczej, onkologicznej, psychiatrycznej, dentystycznej oraz wenerologicznej.

Kto jest obsługiwany poza kolejnością?

  • Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi i Zasłużeni Dawcy Przeszczepu;
  • Inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci uprawnieni żołnierze i pracownicy oraz weterani poszkodowani w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa;
  • Kobiety w ciąży (od 01.01.2017);
  • Świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężki i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu (od 01.01.2017);
  • Osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (od 01.07.2018);
  • Działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych (od 31.08.2017).

Kierowanie na badania diagnostyczne

Badania diagnostyczne, na które kieruje lekarz specjalista, należy wykonać na podstawie skierowania w miejscu wskazanym przez lekarza. Na badania kosztowne (ambulatoryjne świadczenia diagnostyczne kosztochłonne – ASDK), takie jak rezonans czy tomografia, również kieruje lekarz z poradni specjalistycznej, jednak pacjent może je wykonać w wybranej przez siebie pracowni czy zakładzie diagnostycznym, z którymi NFZ podpisał odrębne umowy. O potrzebie kierowania na badanie decyduje lekarz.

Kierowanie do innego specjalisty

Lekarz specjalista może skierować pacjenta do innego lekarza specjalisty. O taką konsultację może wystąpić do lekarza prowadzącego także sam pacjent. W przypadku kierowania pacjenta z jednej poradni specjalistycznej do innej, jako badania wstępne przekazywane są wyniki wszystkich wykonywanych badań.

Kierowanie do szpitala

W przypadku, gdy pacjent objęty leczeniem specjalistycznym wymaga leczenia szpitalnego, lekarz z poradni specjalistycznej dołącza do skierowania wyniki badań diagnostycznych zgodnie z rozpoznanym schorzeniem, aktualną wiedzą i praktyką medyczną, umożliwiające potwierdzenie wstępnego rozpoznania.

Przetwarzanie danych osobowych

Obowiązek informacyjny dla pacjentów, przedstawicieli ustawowych, osób upoważnionych, opiekunów faktycznych lub osób bliskich pacjentów KONIOR CLINIC

KTO JEST ADMINISTRATOREM DANYCH?

Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) administratorem Państwa danych osobowych jest KONIOR CLINIC sp.k. (ul. Pszenna 12, 43-300 Bielsko-Biała) (Administrator). Kontakt z Administratorem: sekretariat@koniorclinic.pl.

Administrator jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo danych osobowych oraz ich przetwarzanie zgodnie z przepisami prawa.

W JAKIM CELU I NA JAKIEJ PODSTAWIE WYKORZYSTUJEMY DANE?

Państwa dane osobowe będziemy wykorzystywać w następujących celach:

  • wykonywania działalności leczniczej, w tym udzielania świadczeń zdrowotnych, prowadzenia dokumentacji medycznej i realizowania innych obowiązków prawnych. Obowiązki te określa w szczególności ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz wydane na ich podstawie rozporządzenia (art. 6 ust. 1 lit. c RODO i art. 9 ust. 2 lit. h RODO – obowiązek prawny oraz realizacja celów profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej, zapewnienie opieki zdrowotnej),
  • zapewnienie realizacji praw pacjentów (oraz ich przedstawicieli ustawowych, osób upoważnionych, opiekunów faktycznych lub osób bliskich), w szczególności w zakresie udzielania informacji lub dokumentacji medycznej (podstawa prawna – art. 6 ust. 1 lit. c
    i art. 6 ust. 1 lit. f RODO – obowiązek prawny i prawnie uzasadniony interes),
  • dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami, związanymi z wykonywaniem działalności leczniczej lub też w związku z potrzebą wykazania określonych faktów, mających w tym zakresie istotne znaczenie dla Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO
    – prawnie uzasadniony interes); terminy dochodzenia roszczeń wynikających z umowy szczegółowo określa Kodeks cywilny.

Dodatkowo, za dobrowolnie wyrażoną przez pacjenta lub inną osobę oddzielną zgodą, możliwe jest wykorzystywanie jej danych osobowych w zakresie wykraczającym poza wskazane wyżej podstawy, np. zgoda na wykorzystywanie wizerunku lub wykorzystywanie adresu e-mail dla przekazywania informacji medycznych (art. 6 ust. 1 lit. a RODO, art. 9 ust. 2 lit. a RODO – zgoda).

Przekazanie danych w zakresie wymaganym przepisami prawa (w szczególności w przypadku pacjentów: imię, nazwisko, data urodzenia, płeć, adres miejsca zamieszkania, numer PESEL) jest niezbędne dla realizacji ww. celów Administratora. Odmowa przekazania danych w tym zakresie może się wiązać z brakiem możliwości wykonywania działalności leczniczej oraz realizacji innych ww. celów Administratora. W pozostałym zakresie przekazanie danych jest dobrowolne.

Państwa dane nie będą wykorzystywane dla podejmowania decyzji opartych wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu danych osobowych, w tym profilowania w rozumieniu art. 22 RODO.

JAK DŁUGO BĘDZIEMY WYKORZYSTYWAĆ DANE?

Dane będziemy wykorzystywać przez okres niezbędny do realizacji ww. celów. W zależności od podstawy będzie to odpowiednio:

  • okres do momentu ewentualnego skutecznego wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych,
  • okres wynikający z przepisów prawa[1],
  • okres przedawnienia roszczeń,
  • okres do momentu ewentualnego złożenia skutecznego sprzeciwu.

JAK WYCOFAĆ ZGODĘ?

W każdej chwili przysługuje Państwu prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych, ale jedynie w przypadku danych, które są przetwarzane na podstawie takiej zgody. Jeżeli skorzystają Państwo z tego prawa, Administrator zaprzestanie przetwarzania danych
i zostaną one usunięte. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem wykorzystania danych w okresie, gdy zgoda obowiązywała.

Zgoda może być wycofana w szczególności przez kontakt z Administratorem (dane kontaktowe na początku dokumentu) lub inspektorem ochrony danych (IOD) (dane kontaktowe na końcu dokumentu).

JAKIE MAJĄ PAŃSTWO PRAWA?

Mogą Państwo złożyć do Administratora wniosek o: dostęp do danych osobowych (informację
o przetwarzanych danych lub kopię danych), sprostowanie danych (gdy Administrator posiada nieprawidłowe dane), przeniesienie danych (w przypadkach określonych w RODO), usunięcie lub ograniczenie przetwarzania danych – na zasadach określonych w RODO.

Niezależnie od praw wymienionych wcześniej mogą Państwo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania danych, jeśli podstawą prawną ich wykorzystania jest prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Wnioski te mogą być składane do Administratora (dane kontaktowe na początku dokumentu) lub do IOD (dane kontaktowe na końcu dokumentu).

Mogą Państwo także wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), jeżeli uważają Państwo, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy prawa. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej UODO pod adresem https://uodo.gov.pl/pl/492/2464.

KOMU PRZEKAZUJEMY PAŃSTWA DANE OSOBOWE?

Z zachowaniem wszelkich gwarancji bezpieczeństwa danych, Państwa dane Administrator może przekazywać (nie licząc osób upoważnionych przez Administratora) innym podmiotom,
w szczególności: podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na mocy przepisów prawa, podmiotom przetwarzającym je w imieniu Administratora (np. dostawcom usług technicznych lub podmiotom świadczącym usługi doradcze) oraz innym administratorom (np. kancelariom prawnym lub notarialnym).

 

 

JAKO MOŻNA SIĘ Z NAMI SKONTAKTOWAĆ W SPRAWIE OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH?

W sprawach związanych z ochroną danych osobowych mogą Państwo kontaktować się
z Administratorem (dane kontaktowe na początku dokumentu) lub z IOD Administratora za pośrednictwem adresu e-mail iod@koniorclinic.pl.

DODATKOWA INFORMACJA DLA OSÓB UPOWAŻNIONYCH PRZEZ PACJENTÓW

Państwa dane zostały pozyskane za pośrednictwem pacjentów (lub ich przedstawicieli ustawowych). Administrator będzie je przetwarzać w zakresie wskazanym przez pacjentów (imię, nazwisko, data urodzenia, dane kontaktowe).

[1] Co do zasady wynosi on 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu w dokumentacji medycznej pacjenta.

Zasady odbioru dokumentacji medycznej

Dokumentację medyczną za życia pacjenta udostępnia się:

  • pacjentowi, którego ta dokumentacja dotyczy, na podstawie dowodu tożsamości lub dokumentu ze zdjęciem.
  • przedstawicielowi ustawowemu
  • rodzicowi, do chwili ukończenia przez dziecko 18 roku życia, na podstawie aktu urodzenia dziecka i dokumentu tożsamości.
  • opiekunowi ustanowionemu przez sąd, na podstawie orzeczenia (opieka nad małoletnim, opieka nad niepełnosprawnym, opieka nad ubezwłasnowolnionym) i dokumentu tożsamości
  • osobie upoważnionej przez pacjenta, na podstawie upoważnienia oraz dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Wnioski można składać pisemnie i ustnie w KONIOR CLINIC w godzinach pracy.

Osoba uprawniona do odbioru dokumentacji medycznej jest zobowiązane do:

  • okazania dokumentu tożsamości
  • oświadczenia podpisem na wniosku faktu odebrania dokumentacji medycznej.

Odpłatność

  • Podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest wysokość przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanym co trzy miesiące przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
    (link do aktualnej tabeli)
  • Opłatę wnosi się gotówką lub kartą płatniczą w rejestracji KONIOR CLINIC

Opłaty nie pobiera się:

  • w przypadku gdy pacjent lub osoba upoważniona składa pierwszy raz wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej w określonym zakresie.
  • w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.

Opłaty za kopię dokumentacji medycznej

Opłata za wydanie dokumentacji medycznej

 

Podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest wysokość przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanym co trzy miesiące przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Opłatę wnosi się gotówką lub kartą płatniczą w rejestracji KONIOR CLINIC.

Opłaty nie pobiera się:

  • w przypadku, gdy pacjent, przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona składa pierwszy raz wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej w określonym zakresie,
  • w przypadku, gdy zgodnie z przepisami obowiązującego prawa udostępnienie dokumentacji medycznej odbywa się nieodpłatnie.

 

Opłata za wydanie dokumentacji medycznej

Podstawa prawna: art. 28 ust.2a w zw. z ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008r. O Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, art.24 ust.1 pkt.9 w zw. z ust.2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

PO RAZ PIERWSZY W ŻĄDANYM ZAKRESIE PO RAZ KOLEJNY W ŻĄDANYM ZAKRESIE

PACJENT

PRZEDSTAWICIEL USTAWOWY OSOBA UPOWAŻNIONA PACJENT PRZEDSTAWICIEL USTAWOWY

OSOBA UPOWAŻNIONA

KSEROKOPIA (1 STRONA)

0,00 zł

0,00 zł 0,00 zł 0,57 zł 0,57 zł

0,57 zł

WYCIĄG (1 STRONA)

0,00 zł

0,00 zł 0,00 zł 16,32 zł 16,32 zł

16,32 zł

ODPIS (1 STRONA)

0,00 zł 0,00 zł 0,00 zł 16,32 zł 16,32 zł 16,32 zł

WYDRUK (1 STRONA)

0,00 zł

0,00 zł 0,00 zł 0,57 zł 0,57 zł

0,57 zł

ŚRODKI KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ

0,00 zł

0,00 zł 0,00 zł 0,00 zł 0,00 zł

0,00 zł

INFORMATYCZNY NOŚNIK DANYCH

0,00 zł

0,00 zł 0,00 zł 3,26 zł 3,26 zł

3,26 zł

(opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej dotyczą okresu: od 1 grudnia 2024 r. do 28 lutego 2025 r.

Okazanie dokumentów tożsamości

W celu potwierdzenia tożsamości osób korzystających z naszych usług, prosimy o okazanie w Recepcji jednego z poniższych dokumentów:

  • dowód osobisty,
  • paszport,
  • karta pobytu,
  • legitymacja szkolna lub studencka,
  • książeczka zdrowia dziecka.

W przypadku braku możliwości potwierdzenia tożsamości Pacjenta, zastrzegamy sobie prawo niewykonania usługi medycznej. Sprawdzanie tożsamości Pacjenta przy wykonaniu usług medycznych jest zgodne z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia o dokumentacji medycznej, Ustawą o ochronie danych osobowych.

Zadzwoń i zarezerwuj termin
POZ AOS