Kiedy zgłosić się do urologa?

Wbrew pozorom, to pytanie nie dotyczy wyłącznie mężczyzn, ponieważ lekarz urolog zajmuje się sprawami zdrowotnymi obu płci – wszelkimi kwestiami związanymi z układem moczowo-płciowym mężczyzn oraz układem moczowym kobiet. Kobiety powinny udać się do urologa, kiedy wystąpią u nich problemy z oddawaniem moczu lub jakiekolwiek niepokojące objawy ze strony układu moczowego. Natomiast mężczyźni powinni zgłaszać się do urologa na profilaktyczne badania układu moczowo-płciowego, gdyż wiele chorób, w tym rak prostaty, rozwija się bezobjawowo na początkowym etapie.

Opór przed wizytą u lekarza urologa najczęściej wywołany jest wstydem i lękiem przed badaniem. Warto jednak go w sobie przezwyciężyć, ponieważ nietrzymanie moczu czy inne dolegliwości ze strony układu moczowego, a nawet rak prostaty czy jądra, to jednostki chorobowe, które można leczyć z dobrym skutkiem.

Jakimi problemami zdrowotnymi zajmuje się urolog?

• nietrzymaniem moczu,
  • bólem przy oddawaniu moczu,
  • zmianami w moczu (białkomocz, krwiomocz, ropa w moczu, spieniony mocz, ciemna barwa moczu),
  • zmianami w ilości oddawanego moczu: więcej niż 7 razy na dobę albo zbyt mała ilość oddawanego moczu;
  • bólem lub obrzękiem jąder,
  • uczuciem parcia na pęcherz,
  • bólem po urazie w okolicach podbrzusza,
  • pieczeniem lub swędzeniem cewki moczowej,
  • zmianami w wyglądzie prącia (zaczerwienienia, obrzęki),
  • bólem w dolnej części pleców.

Lekarz urolog zajmuje się także leczeniem:

• chorób nerek,
  • chorób moczowodów,
  • chorób nadnerczy,
  • chorób pęcherza oraz męskich narządów płciowych,
  • impotencji.

Jak wygląda wizyta u urologa?

Jak każda wizyta lekarska, zaczyna się od wywiadu z pacjentem. Lekarz musi ustalić dokładny powód wizyty, dlatego warto przygotować się do tej rozmowy – szczegółowo opisać dolegliwości, dostarczyć listę przyjmowanych leków, także wyniki badań (jeśli zostały wcześniej wykonane). Im więcej informacji zostanie przekazanych urologowi, tym łatwiej będzie mógł zdiagnozować problem albo skierować na dalszą diagnostykę.

Od tego, z jakim problemem zgłosisz się do urologa, zależy przebieg wizyty. Jeśli – przykładowo – dokucza Ci ból w jądrze, konieczne będzie badanie obu jąder. Przy problemach z prostatą niezbędne będzie badanie per rectum (PR), czyli przez odbyt. Polega ono na zbadaniu palcem końcowego odcinka jelita grubego. Aby ułatwić badanie i zmniejszyć dyskomfort pacjenta, urolog aplikuje na palec odpowiedni żel, zwiększający poślizg. Badanie jest zupełnie bezbolesne i trwa tylko chwilę – na jego podstawie lekarz określa stan prostaty.

W przypadku kobiet badanie u urologa polega na badaniu palpacyjnym (badaniu dotykiem) podbrzusza, krocza, ujścia cewki moczowej, okolic lędźwiowych. Urolog wykonuje również USG z wypełnionym pęcherzem.

Czy do urologa potrzebne jest skierowanie?

Jeśli chcesz umówić wizytę w ramach NFZ, wówczas potrzebujesz skierowania od lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Bez skierowania realizowane są wyłącznie wizyty komercyjne.

🔷 Przypominamy, że w Specjalistycznym Centrum Medycznym Konior Clinic działa Poradnia Urologiczna, w której przyjmują lekarze specjaliści zarówno komercyjnie, jak i bezpłatnie (na NFZ). Umówić wizytę możesz pod nr tel. 33 815 79 01 lub 33 815 79 02.